loading...
Web
آخرین ارسال های انجمن
Kami بازدید : 351 سه شنبه 27 تیر 1391 نظرات (0)


اکنون سه سال از زمانی که مایکروسافت نسخه جدید آفیس را عرضه کرد، می گذرد و چند ماهی به عرضه ویندوز 8 مانده است، شاید بتوان گفت که کمی هم از زمان مناسب برای به روزرسانی و ارتقاء این نرم افزار گذشته باشد. اما شب گذشته بالاخره مایکروسافت جدیدترین نسخه این نرم افزار کاربردی را با نام Office 2013 (که به آفیس 15 مشهور است) رونمایی کردو نمایشی از آخرین نسخه آن را در این مراسم عرضه نمود. 



شاید مهم ترین خبر مراسم دیشب، امکاناتی نباشد که به آفیس جدید اضافه شده اند، بلکه چگونگی و محل دسترسی به فایل ها داستان اصلی باشد. با این نسخه آفیس، مایکروسافت به سمت یک مدل ثبت نامی و دریافت اشتراک رفته است که فایل های آفیس را به آی دی مایکروسافتی کاربر گره می زند. با یک بار ثبت نام، شما می توانید اپلیکیشن های مختلف دسک تاپ را بر روی تعداد مشخصی ابزار دانلود و نصب کنید. و با ویندوز 8 و اپلیکیشن اسکای درایو، شما می توانید فایل های تان را (حتی از جایی که کار ویرایش را در یک دستگاه تمام کرده اید) بر روی ابزارهای مختلف از دستگاهی به دستگاه دیگر دنبال کرده و با تمام جزئیات به همراه داشته باشید. این طور که به نظر می رسد، از این پس قرار است فایل ها در فضای ابری یا کلود ذخیره شوند. 

همان طور که انتظار می رفت، این نسخه نرم افزار نسبت به ویرایش های قبلی، برای دارندگان تبلت بسیار خوش دست تر و روان تر شده است. شما می توانید آفیس را به صورت کامل در حالت ویژه تاچ یا لمسی در اختیار داشته باشید. در ورد و پاورپوینت حالت «فقط خواندنی» را بیابید که اسناد و فایل های شما را تبدیل به نسخه تمام صفحه (full‪-‬screen) می کند. که در این حالت جابجا شدن میان صفحات متن، دقیقا مانند ورق زدن یک کتاب الکترونیک یا مجله دیجیتال خواهد بود. 

و البته مایکروسافت تعداد بسیار زیادی از به روزرسانی های ریز و درشت (امکاناتی هم چون ویرایش فایل های PDF) را هم به نسخه جدید آفیس افزوده است. انگجت نسخه پیش نمایش آفیس 2013 را بر روی یک اسلیت سری 7 سامسونگ که به ویندوز 8 مجهز است، نصب و بررسی نموده. اگر شما هم به این نرم افزار جدید علاقه مند شده اید، در ادامه مطلب همراهنارنجی باشید، تا بررسی اجمالی آفیس 15 توسط انگجت را با هم مرور کنیم.


بررسی کلی

برای گروهی که فکر می کنند مایکروسافت برای آماده سازی آفیس ویندوز 8 آن را به کل بازسازی کرده، بهتر است این گونه بگوییم: اگر شما توانسته اید از برزخ تغییر و تبدیل نوار ابزار منوها (Ribbon) در آفیس 2007 جان سالم به در ببرید، به سرعت با آفیس 2013 انس خواهید گرفت. 

با این حال مایکروسافت برخی تغییرهای زیرکانه و دقیق را در رابط کاربری این نرم افزار ایجاد کرده که بسیار مهم تلقی می شوند. البته برای افراد تازه کار، چندان مهم نیست که از چه نرم افزاری و چه نسخه ای از آن را استفاده می کنند. 

شما می توانید نام و عکس اکانت مایکروسافت تان را در سمت بالا-راست صفحه آفیس ببینید که این نشان دهنده عجین شدن کلود با تجربه کاری آفیس است. با کلیک روی این عکس می توانید به تنظیمات اکانت خود دست پیدا کنید، عکس جدیدی را جایگزین کنید، و حتی به اکانت دیگری سویچ کنید.


‫ادغام با کلود (فضای ذخیره سازی ابری)

password-001-narenji-ir.jpg

یکی از مهم ترین امکانات جدید آفیس 15 قابلیت ذخیره اطلاعات در کلود است. و جالب اینجا است که پیش فرض برنامه به جای ذخیره در هارد کامپیوتر، نگهداری فایل در اکانت SkyDrive است. مایکروسافت وعده پشتیبانی کامل از اکانت اسکای درایو پرو در این نسخه را داده است. هنگامی که دکمه Save را می زنید، یک progress bar (نوار تکمیل فرایند) در پایین صفحه ظاهر می شود که در پایان به شما می گوید فایل تان به طور سالم بر روی کلود ذخیره شده است. و البته همان طور که حتما حدس زده اید، قابلیت درونی ذخیره روی کلود این نرم افزار، تنها به سرویس های خود مایکروسافت مانند اسکای درایو و شیر پوینت محدود می شود. اگر بخواهید که فایل های تان را در دراپ باکس یا گوگل درایو ذخیره کنید، باید این کار را خارج از محیط آفیس انجام دهید. 

و با توجه به این که فایل های تان به صورت پیش فرض بر روی فضای آنلاین ذخیره شده اند، به اشتراک گذاری آنها هم کار ساده ای خواهد بود. جدای از اپلیکیشن های مختلف آفیس، شما می توانید کارهای تان را با دیگر افراد، تنها به سادگی ارسال یک لینک، به اشتراک بگذارید که به آنها اجازه می دهد حتی در صورت نداشتن برنامه آفیس، فایل ها را در همان مرورگرشان ببینند. برای این کار تنها کافی است با کلیک روی File و سپس انتخاب گزینه Get Link یا invite people از بخش Share، به دیگر کاربران هم دسترسی مشاهده یا ویرایش فایل های تان را بدهید.‬ همچنین می توانید فایل ها و کارهای تان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید یا یک فایل را به عنوان یک ضمیمه ایمیل ارسال کنید. ‬ ‪
یکی دیگر از نکات جذاب آفیس جدید، قابلیتی با نام Resume Reading است. این قابلیت به شما اجازه می دهد که دقیقا به همان بخشی از متن برگردید که آخرین بار آنجا بوده اید. حتی اگر ویرایش متن را بر روی ابزار و دستگاه دیگری انجام داده باشید. یعنی شما بر روی تبلت خود در مترو مشغول مطالعه و ویرایش یک متن طولانی هستید. اکنون به محل کار خود رسیده اید. دیگر لازم نیست فایل را از تبلت به کامپیوتر منتقل کنید. تنها کافی است آن را بر روی تبلت ببندید و بر روی آفیس 2013 کامپیوتر محل کار، با باز کردن فایل، درست به همان نقطه ای منتقل شوید که روی تبلت کار را پایان داده اید. البته این قابلیت در همه نرم افزارهای سری آفیس وجود نخواهد داشت و شما فقط در ورد و پاورپوینت می توانید از آن بهره ببرید. 

اکنون دیگر استفاده از یک عکس که به صورت آنلاین پیدا کرده اید، در اپلیکیشن های مختلف مجموعه آفیس بسیار راحت تر شده است. برای مثال ورد از این پس به صورت یکپارچه با فیس بوک و فلیکر عمل می کند و شما می توانید عکس ها را مستقیما از آنها به فایل تان وارد کنید. دیگر نیاز نیست که آنها را دانلود کرده و انگاه به صورت دستی به متن تان بیافزایید.


حالت لمسی یا Touch Mode

در تمامی برنامه های مختلف این مجموعه شما می توانید از حالت (mode) جدید تاچ یا لمسی بهره ببرید تا کار با نرم افزار بر روی صفحات لمسی بسیار آسان تر گردد. برای دسترسی به این گزینه باید بر روی پیکان کوچکی که در گوشه بالا-چپ صفحه قرار دارد کلیک کنید. البته از قبل هم باید در تنظیمات انتخاب کرده باشید که در این حالت کدام آیکون ها دیده شده و کدام یک مخفی بمانند. در حالت لمسی، آیکون ها به شکل دایره هایی در می آیند که خط نقطه چینی اطراف آنها را گرفته است. 

قابل انتظار است که با ورود به این حالت، آفیس بیش از پیش ظاهری الهام گرفته از مترو پیدا می کند، برای مثال آیکون هایی بزرگ با لمس راحت. در این حالت، چینش آیکون ها و محتوا هم به شکل دقیق تری صورت می گیرد. با ورود به حالت لمسی، فاصله خوبی میان بخش های روی صفحه ایجاد می شود که از تپ کردن اشتباه تا حد زیادی جلوگیری می کند. در این حالت همچنین بیشتر منوها به صورت باز دیده می شوند تا برای استفاده از تنظیمات و قابلیت های گوناگون درون زیر-منوها به تپ کردن کمتری نیاز داشته باشید.


آغاز کار با آفیس 2013

خب، باید گفت که دیگر با یک نصب برنامه به سبک قدیم روبرو نیستیم. زیبایی آفیس 15 و شیوه سرویس دهی آن بدان شکل است که به صورت خودکار آپدیت می شود و کارکرد آن از هر سرویس تحت وبی که تا کنون دیده اید، جذاب و فریبنده تر است. در واقع نصب این برنامه، با یک روند دانلود نرم افزار معمولی آغاز نمی شود. بلکه شما نسخه پیش نمایش را انتخاب کرده و با اکانت مایکروسافت یا ویندوز لایو خود لاگین می کنید. حال باید چند دقیقه (بسته به سرعت اینترنت تان) صبر کنید تا آفیس نسخه مناسب دستگاه مورد استفاده تان را دانلود کند. 

توجه داشته باشید که آفیس 2013 تنها بر روی ویندوز 7 و نسخه ریلیز ویندوز 8 کار می کند. و هیچ سازگاری با ویندوز ویستا، ایکس پی یا نسخه های اولیه ویندوز 8 از قبیل پیش نمایش مشتری ندارد. حداقل سخت افزار مورد نیاز برای کار با این نرم افزار هم عبارت است از 3‪.‬5 گیگابایت فضای خالی هارد، پردازنده یک گیاهرتزی و بالاتر X86 یا X64، دایرکت ایکس 10، یک گیگابایت رم برای نسخه ۳۲ بیتی و ۲ گیگابایت رم برای نسخه ۶۴ بیتی، و البته رزولوشن صفحه نمایش حداقل ۱۰۲۴ در ۵۷۶ پیکسل.


ورد

word20start20screen-1342360352-004-narenji-ir.jpg

وقتی برای اولین بار ورد را باز می کنید، برخی تغییرات را در صفحه شروع اولیه خواهید دید. اکنون بخش سمت چپ به شما جدیدترین اسناد و فایل ها را نشان می دهد، در حالی که ناحیه سمت راست ویژه نمایش تمپلیت های آماده مختلف است. در بالای بخش تملپیت ها هم، پرکاربردترین آنها، که همان Blank document است، به چشم می خورد.


word20simple20markup-1342360374-003-narenji-ir.jpg

با انتخاب تمپلیت مورد نظر، با صفحه ای تفریبا شبیه ورد 2007 و 2010، با نوار ابزار Ribbon روبرو خواهید شد. گزینه هایی همچون فونت، پاراگراف، فاصله گذاری و تم ها همه در یک جا عرضه شده و می توانند بر روی متون اعمال گردند.


دنبال کردن تغییرات متن

word20reply20comment-002-narenji-ir.jpg

این یکی، شاید از پرکاربردترین و دوست داشتنی ترین امکانات آفیس جدید برای کارهای گروهی و نویسندگان است. با این نسخه از آفیس، پیگیری نسخه های مختلف یک سند و کارهای انجام شده توسط افراد مختلف به راحتی قابل کنترل و مشاهده است. این موارد در سراسر متن به صورت خطوط رنگی به نمایش در می آیند. هنگام ادیت، تنها بر روی خط موردنظر کلیک کرده و کارتان را انجام می دهید. حال اگر این فایل میان ویراستار و نویسندگان مختلف دست به دست بچرخد، کامنت های درج شده درباره آن خط و یا تصحیحات انجام شده به صورت یک باکس کوچک در حاشبه صفحه نمایش داده خواهند شد.


طرح بندی لایو و اضافه کردن ویدیو به صورت آنلاین

word20online20video-1342360420-001-narenji-ir.jpg

این بدان معنی نیست که شما قبلا قادر به درج ویدیوهای آنلاین در آفیس نبوده اید، اما پیش از این انجام آن بسیار سخت و مشکل ساز بوده است. هم اکنون ورد به شما اجازه می دهد که کلیپ های ویدیویی را مستقیما از یوتیوب، بینگ ویدیو یا هر سایت دیگری به راحتی با کپی کردن کد اچ تی ام ال embed آنها، در متن تان اضافه کنید. تنها کافی است بر روی تب insert کلیک کرده و گزینه online video را انتخاب کنید. حال کد امبد ویدیوی مورد نظر را از هر منبعی کپی کرده و در این بخش آفیس پیست کنید. ویدیو به صورت یک عکس کوچک در فایل ورد درج می شود و با کلیک روی آن می تواند کلیپ کامل را در پنجره ای بزرگ تر مشاهده کنید. 

با قابلیت طرح بندی لایو یا زنده هم، هنگام درج عکس، نمودار، ویدیو یا هر چیز دیگری، نیاز نیست طریقه چینش متن به دور آن را به صورت دستی تعیین کنید. بلکه متن به صورت خودکار در همان لحظه، شکل مناسب خود در اطراف ویدیو یا عکس مورد نظر را پیدا می کند.


ویرایش PDF

word20pdf20reflow-1342360437-001-narenji-ir.jpg

مدت زمانی است که ورد به کاربرانش اجازه می دهد که فایل های نهایی شان را با فرمت PDF ذخیره کنند. اما تاکنون حرکت در خلاف جهت این مسیر و ویرایش فایل های PDF در ورد امکان پذیر نبوده است. ولی اکنون وقتی که یک فایل PDF را در آفیس 2013 باز می کنید، می توانید آن را همانند یک فایل ورد ویرایش کنید. و دوباره با همان فرمت PDF یا هر فرمت مورد نیاز دیگر ذخیره کنید.


حالت مطالعه یا فقط خواندنی

word20read20mode-1342360450-001-narenji-ir.jpg

این یکی را می توان قابلیتی کاملا مختص تبلت ها دانست. در حالت خواندن، یک نمایش تمام صفحه و متن فقط خواندنی، بدون امکان ویرایش در اختیارتان قرار می گیرد که تا حد زیادی شبیه کتاب الکترونیک روی تبلت ها است. برای مشاهده فایل در این حالت تنها کافی است از منوی View گزینه Read Mode را انتخاب کنید. 

با ورود به این حالت، متن شما تمام صفحه نمایشگر را می پوشاند و برخلاف صفحات معمول ورد، ورق خوردن آن به صورت افقی و مانند یک کتاب انجام می گیرد. البته بر روی صفحه دو پیکان چپ و راست هم وجود دارند که برای جابجایی بین صفحات می توانید از آنها استفاده کنید. در حالت پیش فرض رنگ متن، سیاه روی زمینه سفید است، اما می توانید آن را به سفید در زمینه سیاه یا sepia هم تغییر دهید. 

و نکته آخر هم این که در حالت مطالعه، می توانید با استفاده از امکان Object Zoom، با دوبار کلیک یا تپ کردن روی هر عکس یا نمودار، آن را در اندازه بزرگتر ببینید. همچنین مانند هر برنامه خوب کتابخوان الکترونیک دیگر، می توانید به جستجوی کلمه یا عبارت خاصی در متن بگردید.


کیبورد مجازی با Onscreen

ورد جدید مایکروسافت بیش از پیش وابسته به تبلت شده است. مایکروسافت یک کیبورد مجازی را ویژه صفحات لمسی درون مجموعه آفیس گنجانده است که به خوبی کیبورد ویندوز 8 کار می کند. در این کیبورد علائم و حروف دقیقا همانند کیبوردهای QWERTY فیزیکی در کنار هم قرار گرفته اند و جالب تر اینکه کلید هایی مانند Ctrl هم بر روی آن وجود دارند و کار شما در استفاده از میانبرها هم راحت تر می کنند.


پاورپوینت

حالت نمایش ارائه مطلب (presenter View)

powerpoint20presenter20view-1342360552-001-narenji-ir.jpg

شیوه گشت و گذار و بررسی اطلاعات درون یک فایل پاورپوینت در آفیس جدید تا حد زیادی کاراتر شده است. همچنین انیمیشن های بیشتری برای مرحله گذار میان اسلایدها طراحی شده است و مایکروسافت بر روی قابلیت behind-the-scenes خود برای جداسازی بخش طراحی و پخش پاورپوینت تاکید دارد. برای یک کاربر تازه کار، هنگامی که لپ تاپ خود را به پروژکتور وصل می کند، تمام دسک تاپ ویندوز در اندازه بسیار بزرگتر روی صفحه نمایش سالن می افتد و وی مجبور است مراحل آماده سازی را جلو چشم حاضران انجام دهد. 

اما اکنون تنها هنگامی که کارتان آماده بود و می خواهید صحبت های تان را شروع کنید، آن را روی صفحه پروژکتور به نمایش می گذارید و قبل از آن بر روی صفحه لپ تاپ کارهای تان را انجام می دهید. اکنون بر روی دسک تاپ کامپیوترتان هم هر یادداشتی را که برای خودتان آماده کرده بودید، به نمایش در می آید و زمان سپری شده را هم خواهید دید. یکی از مهمترین کاربردها، این می تواند باشد که اگر میانه صحبت تان یکی از حضار درباره موضوعی سوال کرد که از آن گذشته اید، یا به آن نرسیده اید، لازم نیست جلوی چشم همه به ورق زدن فایل خود مشغول شوید و به دور از نگاه آنها این کار را بر روی لپ تاپ تان انجام خواهید داد.


نسخه های مختلف و پلن های اشتراک

تا کنون مایکروسافت هیچ اطلاعاتی در خصوص قیمت آفیس جدید خود ارائه نکرده است و البته می دانیم که شکل عرضه آن احتمالا به طور کامل با نسخه های قبلی متفاوت باشد. به طور حتم، موازی با آفیس 2013 شاهد عرضه سرویس بر پایه وب Office 365 خواهیم بود. علاوه بر این، نسخه ای از آفیس هم ویژه تبلت های ARM که ویندوز RT دارند، عرضه خواهد شد که تنها شامل نرم افزارهای ورد، پاورپوینت، اکسل و وان نوت خواهد بود. و در نهایت کار و کسب های تجاری بزرگ می توانند نسخه اختصاصی سرور را دریافت کنند که سازگار با امکاناتی چون Exchange برای ایمیل ها، SharePoint و Lync خواهد بود. در این نسخه احتمالا امکان انتخاب میزبانی کلود، استفاده از سرورهای شرکتی یا ترکیبی از این دو را خواهید داشت. 

و البته این آفیس برای مک هم عرضه خواهد شد. هرچند که مایکروسافت هنوز نسخه پیش نمایش آن را عرضه نکرده است. احتمالا نام گذاری نسخه های مختلف آفیس 2013 به همان ترتیب و امکاناتی باشد که در نسخه های پیش نمایش دیده می شود:

‫-‬ Office 365 Home Premium که می تواند تا ۵ دستگاه را پشتیبانی کند، کاربر ۲۰ گیگابایت فضای اضافی در اسکای درایو دریافت می کند‫.‬ شامل ورد، پاورپوینت، اکسل، اوت لوک، وان نوت، اکسس و پابلیشر خواهد بود‫.‬ 

‫-‬ Office 365 Small Business با قابلیت پشتیبانی از ۱۰ کاربر و ۵ دستگاه به ازای هر کاربر‫.‬ علاوه بر موارد قبلی دارای امکاناتی چون مدیریت ایمیل حرفه ای، اشتراک اسناد و کنفرانس های ویدیویی HD خواهد بود‫.‬ 

‫-‬ Office 365 ProPlus قابلیت پشتیبانی تا ۲۵ کاربر و ۵ دستگاه به ازای هر کدام را دارد‫.‬ شامل ورد، پاورپوینت، اکسل، اوت لوک، وان نوت، اکسس، پابلیشر، اینفو پت و Lync خواهد بود‫.‬ 

‫-‬ Office 365 Enterprise علاوه بر موارد ذکر شده، این نسخه حاوی SharePoint آنلاین و Lync آنلاین هم خواهد بود‫.‬


دانلود نسخه پیش نمایش آفیس 2013

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
Web
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بهترین مرورگر اینترنتی از نظر شما ؟
    پارسا اسپیس

    فضای رایگان برای اشتراک گذاری فایل

    آمار سایت
  • کل مطالب : 248
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 65
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 140
  • بازدید ماه : 517
  • بازدید سال : 4,250
  • بازدید کلی : 189,180
  • کدهای اختصاصی